- Kategorie blogu
- Štítky blogu
- mitas
- enduro
- motokros
- uskladnění
- bezpečnost
- údržba
- dvousměs
Blog
10.02.2023
Dvousměsové pneu na moto - výhody, typy, historie dvojí směsi
Motocyklové pneumatiky s dvojitou směsí jsou pneumatiky, které mají ve své konstrukci dvě různé směsi pryže. Střed pneumatiky je obvykle vyroben z tvr...
číst celé
01.02.2023
Tipy a triky k údržbě pneumatik
Dodržujte tyto pokyny a tipy, aby byla vaše jízda na motocyklu příjemná, bezpečná a pohodlná.
číst celé
01.02.2023
Jak skladovat pneumatiky? Instrukce k uskladnění pneu
Nepoužívané pneumatiky špatným uskladněním trpí. Máme pro Vás několik tipů jak pneumatiky uskladnit aby dlouho vydržely a byly připraveny na sezónu.
číst celé
01.02.2023
Tipy a triky k údržbě pneumatik
Dodržujte tyto pokyny a tipy, aby byla vaše jízda na motocyklu příjemná, bezpečná a pohodlná.
Tlak v pneumatice
Nahustěte pneumatiky na hodnotu uvedenou v návodu k použití motocyklů. Uvedený tlak udržujte jako minimální tlak huštění (když jsou pneumatiky studené).
Při rychlé jízdě zvyšte tlak o 0,2 baru; při jízdě s velkým množstvím zavazadel zvyšte tlak v zadní pneumatice o 0,2 baru.
Pokud udržujete tlak v pneumatikách za tepla - zvyšte jej o 0,2-0,3 Baru oproti předepsanému (za studena tlak opět udržujte).
- Je nesmírně důležité, aby byl dodržen stanovený tlak huštění. Jízda s nedostatečně nahuštěnými pneumatikami může být velmi nebezpečná.
- Pokud jsou pneumatiky nedostatečně nahuštěné, dochází ke zvýšení teploty, což může mít za následek náhlé zničení pneumatiky.
- Tlak vzduchu v pneumatikách může dále určovat životnost pneumatiky. Správný tlak vzduchu zajišťuje maximální dojezdovou vzdálenost spolu s uspokojivou stabilitou, jízdním komfortem a přilnavostí k vozovce.
- Tlak v pneumatikách udržuje tvar pneumatiky. Nedostatečný tlak nebo nesprávná montáž urychluje opotřebení pneumatiky a navíc zatěžuje kostru pneumatiky.
- Příliš vysoký tlak může způsobit opotřebení pneumatiky ve středu běhounu a zvyšuje možnost vzniku trhlin v běhounu pneumatiky.
- Pomocí kalibrovaného tlakoměru kontrolujte tlak huštění alespoň jednou týdně, když je pneumatika studená, a vždy před delší cestou.
- Berte v úvahu skutečnost, že tlak se zvyšuje, když je pneumatika horká, a snižuje, když je pneumatika studená. Tlak může klesnout také v případě, že vložka ventilu špatně sedí nebo je opotřebovaná.
- Zkontrolujte vložku ventilku, případně ji zašroubujte nebo vyměňte. Vždy nasaďte (pevně zašroubujte) krytku ventilku, která funguje jako těsnění zabraňující vniknutí prachu.
- V případě bezdušových pneumatik ventilky udržujte nebo je vyměňte při montáži nové pneumatiky.
- Při výměně pneumatiky s duší (montáž s duší) by měla být použita nová duše. Duše se během používání roztahují. Opakované používání již natažené a v důsledku toho tenčí duše může zvýšit pravděpodobnost propíchnutí duše a náhlé ztráty tlaku, což může zhoršit stabilitu vozidla a způsobit pád.
Montáž pneumatiky
- Zajistěte dostatečnou vzdálenost mezi jednotlivými částmi motocyklu (blatníky, vidlice, převodový řetěz) a pneumatikou namontovanou na ráfku.
- Při jízdě vyšší rychlostí se vnější rozměry pneumatiky vlivem odstředivé síly zvětšují. Toto zvětšení může být u diagonální pneumatiky ještě větší; proto neměňte jmenovité rozměry pneumatiky.
- Vzhledem k nebezpečí kontaktu pneumatiky s díly motocyklu a vzniku nerovnoměrného opotřebení dbejte na správné nastavení rozvoru kola po opotřebení převodového řetězu.
Pneumatika a ráfek
- U paprskových kol je třeba použít vhodné ochranné pásky. Pásky pravidelně udržujte, protože vyčnívající hlava paprsku může poškodit a propíchnout duši.
- Správně vyvažujte pneumatiku na ráfku a pravidelně ji kontrolujte.
- Doporučujeme vyměnit pneumatiku dříve než je zákonná povinnost - minimální hloubka vzorku v Česku je 1,6 mm (1 mm pro skútry a mopedy do 50 cm3) - protože opotřebované pneumatiky se častěji poškozují a mají horší přilnavost k vozovce, zejména na mokrém povrchu.
- Poškozené pneumatiky mohou být velmi nebezpečné a měly by být okamžitě vyměněny.
- Okamžitě odstraňte kameny a hřebíky zatlačené do běhounu pneumatiky, protože mohou prorazit kostru, způsobit poruchu a následně nehodu. Hlavní výhodou bezdušové pneumatiky je, že i přes propíchnutí hřebíkem nedojde k prudkému poklesu tlaku. Přesto, pokud si řidič poruchu pneumatiky neuvědomí a pokračuje v jízdě, může se poškození rozšířit a stát se nebezpečným.
- Pokud dojde k poklesu tlaku, je třeba pneumatiku z ráfku sejmout a zkontrolovat, přičemž důvod poklesu tlaku je třeba zjistit před případnou opravou.
- Důrazně nedoporučujeme provádět žádné opravy v oblasti ramene a bočnice pneumatiky.
- Dále důrazně nedoporučujeme žádné opravy pneumatik rychlostní kategorie P nebo vyšší.
- Důrazně nedoporučujeme opravovat žádné radiální pneumatiky (v jakékoli oblasti).
- Není dovoleno opakovaně používat poškozenou pneumatiku TL s duší.
- Pneumatika se může chovat jinak při kontaktu s olejem nebo tukem, proto ji čistěte hadříkem namočeným v benzínu.
- Motocykly lze používat pouze s ráfky určenými výrobcem vozidla. Použití vhodných ráfků je důležité pro stabilní jízdu a další jízdní vlastnosti. Pokud je pneumatika namontována na příliš úzkém nebo příliš širokém ráfku, může to vést ke změně tvaru běhounu pneumatiky, což má obecně negativní vliv na jízdní vlastnosti.
Opotřebení běhounu pneumatiky
Neobvyklé opotřebení pneumatik mohou způsobit různé faktory:
- Nedostatečný tlak nebo přetížení mohou deformovat povrch a způsobit nesprávné opotřebení. Může dojít k náhlému defektu kostry v důsledku nadměrného ohybu a náhlého uvolnění vzduchu.
- Vysoká rychlost, prudké zrychlování a brzdění.
- Teplota jízdní plochy (vyšší teplota má za následek vyšší opotřebení).
- Drsný jízdní povrch (čím drsnější povrch, tím vyšší opotřebení a následně kratší životnost).
- Mechanické nepravidelnosti, jako jsou deformovaná kola, nesprávné seřízení brzd, nekvalitní tlumiče, příliš velká mezera mezi ložisky kol atd.
- Nevyvážená rotační hmotnost konstrukce pneumatiky a ráfku.
- Nesprávné nastavení zadního kola při výměně nebo seřízení převodového řetězu. Každé otočení nesprávně seřízeného zadního kola způsobuje dodatečné a nerovnoměrné opotřebení povrchu běhounu pneumatiky.
Zdroj: Mitas
Image by aleksandarlittlewolf on Freepik
Štítky