Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá, 9-16 hod.)
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  • Kategorie blogu
Blog
10.02.2023
Dvousměsové pneu na moto - výhody, typy, historie dvojí směsi
Motocyklové pneumatiky s dvojitou směsí jsou pneumatiky, které mají ve své konstrukci dvě různé směsi pryže. Střed pneumatiky je obvykle vyroben z tvr... číst celé
01.02.2023
Tipy a triky k údržbě pneumatik
Dodržujte tyto pokyny a tipy, aby byla vaše jízda na motocyklu příjemná, bezpečná a pohodlná. číst celé
01.02.2023
Jak skladovat pneumatiky? Instrukce k uskladnění pneu
Nepoužívané pneumatiky špatným uskladněním trpí. Máme pro Vás několik tipů jak pneumatiky uskladnit aby dlouho vydržely a byly připraveny na sezónu. číst celé
Zobrazit všechny články
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Údržba motocyklových pneumatik
16.03.2022

Údržba motocyklových pneumatik

Jak na správný tlak

Kontrola tlaku v pneumatikách je kriticky důležitá pro životnost pneumatik i jezdce. 

Mějte na paměti, že ostré průjezdy zatáčkami, spolujezdec, velké zatížení a trvale vysoké rychlosti vyžadují vyšší tlak (až po hodnotu uvedenou na bočnici).

U vysokorychlostních, plně naložených nebo dvoukolových cestovních motocyklů nahustěte pneumatiky na maximum doporučené výrobcem vozidla. Nikdy nepřekračujte maximální zatížení uvedené na bočnici pneumatiky nebo nosnost vozidla uvedenou v návodu k obsluze, podle toho, která hodnota je nižší.

Nedostatečně nahuštěné pneumatiky mohou mít za následek nepřesné zatáčení, vyšší provozní teploty, nepravidelné opotřebení běhounu, únavové praskliny, přetížení a případné selhání kostry pneumatiky nebo ztrátu kontroly, což může způsobit nehodu, zranění nebo smrt.

Přefouknutí pneumatik nezvyšuje nosnost, ale má za následek tvrdou jízdu a zrychlené opotřebení pneumatik ve středu styčné plochy.

Kontrolujte tlak ve studených pneumatikách pomocí kvalitního měřidla, které udrží údaj, a to vždy před delšími jízdami.

Příčiny ztráty tlaku pneumatiky

Ke ztrátě tlaku může dojít v důsledku opotřebovaných nebo špatně usazených jader ventilků. Zkontrolujte jádra ventilků a v případě potřeby je dotáhněte, aby správně seděla, nebo je vyjměte a vyměňte. Měla by být použita kovová nebo plastová čepička ventilu s vnitřním těsněním, která by měla být instalována těsně na prst, aby chránila jádro ventilu před prachem a vlhkostí a pomáhala udržovat pozitivní vzduchové těsnění.

Ztráta tlaku může být způsobena také poškozením trubičky, stejně jako prasklou gumovou trubičkou nebo základnou dříku ventilku bez trubičky. Kontrolujte pásky ráfků, duše a ventilky. Pokud zjistíte poškození nebo praskliny, vyměňte je.

Opakovaná ztráta tlaku může být způsobena nezjištěným poškozením pneumatiky. Vizuálně kontrolujte pneumatiky, zda nejsou propíchnuté, proříznuté, odřené, prasklé, vyboulené, s puchýři nebo uzly. Pro dokončení kontroly vnitřního poškození a případné potřeby opravy bude nutné pneumatiku demontovat. Opravovat lze pouze některé průrazy v oblasti běhounu, a to pouze v případě, že nejsou přítomna jiná poškození.

Neriskujte jízdu na poškozených pneumatikách

Výskyt trhlin způsobených pnutím v drážkách běhounu je jedním z indikátorů přetížení a/nebo nedostatečného nahuštění. Pokud zjistíte známky prasklin v drážkách běhounu, měli byste pneumatiku okamžitě demontovat a vyměnit. Toto poškození je trvalé a neopravitelné.

Pneumatiky s neopravitelným poškozením se již nesmí používat. Poškození způsobené nárazy, průrazy nebo pokračujícím používáním pneumatiky s nedostatečným podhuštěním/přetížením je progresivní a může vést k náhlému a úplnému selhání pneumatiky a nehodě, zranění nebo smrti.

Po nárazu do obrubníku, prohlubně nebo po jiných nárazech, při známkách průniku, boulích nebo nízkém tlaku vyhledejte kvalitní pneuservis. Na takových pneumatikách by neměli pokračovat v jízdě.

Pneumatiky často kontrolujte, zda nejsou poškozené, a aby vždy dbejte varovných příznaků, jako jsou vibrace, nestabilita řízení, tření nebo hluk pneumatik, které se objevují během provozu motocyklu.

Jaká je minimální výška dezénu je motocyklu předepsána?
Vyhláškou je minimální výška dezénu u motocyklu předepsána na 1,6 mm, ale je rozumné brát tuto výšku za opravdu minimální. Obzvlášť na vodě je hloubka dezénu pro motocykl rozhodující. Pro skupiny skútry a motocykly do 50 cm³ je to 1,0 mm.

Vyhláška u motocyklu hovoří takto –MDČR: Činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek, nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm. (vyhláška č. 341/2002 Sb. § 21 odst. (5) ve znění změn a doplňků) U pneumatik pro osobní automobily kategorie M1 se hlavními dezénovými drážkami rozumějí drážky opatřené indikátory opotřebení TWI (vyhláška č. 283/2009 Sb. § 21 odst. (5)).
Moped je v jazyce zákonodárců toto: Motocykl s konstrukční rychlostí nepřevyšující 50 km.h-1 a objemu válců do 50 cm3

Proto je dobré sledovat stav pneumatik před samotnou jízdou, nejenom stav dezénu, ale i vhodný tlak pneu. Minimální vzorek by Vás měl upozornit na to, že pneumatiky je vhodné vyměnit. Doporučujeme vždy dodržet rozměr pneu a tlak předepsaný výrobcem motocyklu.

Věnujte před jízdou čas kontrole dezénu, aby minimální vzorek moto pneu, nebyl příčinou toho, že si svou jízdu nebudete moci užít na 100%. Dodržení těchto parametrů Vám přinese dobrý a bezpečný pocit z jízdy a vyvarujete se případným komplikacím ať už s STK, policií nebo pojišťovnou. 

 

Zdroj: Dunlop

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli